Σημεία από τη συνέντευξη του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών
ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ και τον δημοσιογράφο
Άρη Πορτοσάλτε
-Για την παραβίαση της Λεωφόρου Εκτάκτου Ανάγκης
«Είναι θέμα καταρχήν κουλτούρας. Είναι θέμα αστυνόμευσης χωρίς καμιά αμφιβολία η τροχαία πρέπει να κάνει διαχρονικά τη δουλειά της και είναι και θέμα, δυστυχώς στην Ελλάδα, δραματικής αύξησης του αριθμού των αυτοκινήτων.
Και εγώ ο ίδιος εξεπλάγην όταν είχα δει πρώτη φορά τα στοιχεία. Το 1996 στην Αθήνα κυκλοφορούσαν 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα
το 2006 στους ίδιους σχεδόν δρόμους κυκλοφορούσαν 2 εκατομμύρια 150 χιλιάδες αυτοκίνητα. Πάμε για κυκλοφοριακό έμφραγμα εάν δεν ληφθούν ουσιαστικά μέτρα και σε πολλές κατευθύνσεις και σε λίγα χρόνια θα μας κατηγορείτε οι ίδιοι που ενδεχομένως αυτή την ώρα μπορείτε να γκρινιάξετε για τα μέτρα που μπορούμε να πάρουμε ότι αδιαφορήσαμε και αφήσαμε το Λεκανοπέδιο στην τύχη του».
«Δεν θα ενοχλήσουν όλα τα μέτρα ορισμένα από αυτά όμως μπορεί να έχουν σίγουρα ένα πρόσκαιρο κόστος δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πάνω σε αυτό.
Προς δύο κατευθύνσεις πρέπει να κινηθούμε, προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων και προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ιδίως των Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Γενικότερα στο πλαίσιο του ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού για την Αθήνα μαζί με το ΥΠΕΧΩΔΕ ή κυρίως το ΥΠΕΧΩΔΕ και άλλες αρχές οι οποίες εμπλέκονται πρέπει να πάρουν μέτρα ή να πάρουμε μέτρα τα οποία να λαμβάνουν υπόψη τους τι έχει γίνει σε άλλες πόλεις».
-Για το θέμα των διοδίων στο κέντρο της Αθήνας
«…μη γελιόμαστε δεν θα μας λύσει από μόνο του το πρόβλημα. Εδώ μιλάμε για την ανάγκη πιο δραστικών μέτρων και επειδή αναφέρθηκα στο θέμα των διοδίων ή στο θέμα του πράσινου δακτυλίου πρέπει να πω ότι η δική μας η θέση ενώ δεν είναι αρνητική απέναντι σε κάτι τέτοιο μετά από κάποια χρόνια ξεκινάει ότι πρωτύτερα, άμεσα, τώρα θα πρέπει να βελτιώσουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : …Παραγγείλαμε μια καινούργια μελέτη για νέες λεωφορειολωρίδες και μάλιστα είπα προσωπικά στους μελετητές «μελετήστε το ενδεχόμενο λεωφορειολωρίδων αντίθετης ροής» διότι μη γελιόμαστε αυτά τα πράγματα περί αστυνόμευσης πάρα πολλά χρόνια, η τροχαία μπορεί να κάνει λίγο καλύτερα ή λίγο χειρότερα τη δουλειά της αλλά όλοι λιγότερο ή περισσότερο θα μπαίνουνε λίγο κλεφτά μέσα.
ΔΗΜ: Είσαστε έτοιμος για τέτοια που θα ανατρέψουν ριζικά …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχω αλλάξει από τότε που γύρισα από τις Βρυξέλλες, αυτά που πίστευα αυτά πιστεύω και αυτά που είδα δεν μπορώ να τα ξεχάσω.
-Για το τραμ
«Θα πρέπει να πάει πρώτα στον Πειραιά, στην συνέχεια υπάρχει και κάποια σκέψη για να επεκταθεί ακόμα παραπέρα προς
Κερατσίνι – Δραπετσώνα αυτός είναι ο σχεδιασμός απλώς το λεω για να πω ότι ενώ υπάρχει μια καχυποψία για το μέσο αυτό την ίδια στιγμή ξεχνάμε ότι σήμερα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων στον Πειραιά είναι 18 χιλιόμετρα, η μέση ταχύτητα σε ώρες αιχμής είναι 11 χιλιόμετρα την ώρα ενώ του τραμ είναι 24».
-Για τον νέο ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΌ σχεδιασμό
«Κάνουμε αυτή την ώρα νέο σχεδιασμό και το ξεκινάμε από το Περιστέρι και το Αιγάλεω, οι γραμμές των λεωφορείων και των τρόλεϊ όπου υπάρχουν σταθμοί του μετρό και του ηλεκτρικού θα καταλήγουν κατά βάση σε αυτούς τους σταθμούς. Θα πυκνώσει έτσι η τοπική συγκοινωνία καθώς θα έχουμε καινούργια λεωφορεία να δώσουμε στην κυκλοφορία και με αυτό τον τρόπο θα έχουμε μια εξοικονόμηση του χρόνου μετάβασης προς το κέντρο των πολιτών κατά 30%. Και με το ενιαίο εισιτήριο που υπάρχει χωρίς επιβάρυνση ο άλλος θα φτάνει στο κέντρο περιορίζοντας το χρόνο των μετακινήσεων κατά 30% που είναι πολύ μεγάλη δουλειά. Από το τέλος Αυγούστου το ξεκινάμε από το Περιστέρι και το Αιγάλεω».
«Σε αυτή τη χώρα τριάντα ολόκληρα χρόνια από το 1958 μέχρι το 1989 κουβεντιάζαμε την ανάγκη ή όχι να κάνουμε μετρό. Οι άλλοι το είχανε κατασκευάσει δεκαετίες και εμείς θεωρητικολογούσαμε εάν θα έπρεπε ή όχι. Εν πάση περιπτώσει ξεκίνησε να κατασκευάζεται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, σε πόλεις σαν την
Αθήνα υπολογίζεται ότι θα πρέπει να έχουμε 150 σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς για να λειτουργούν οι πόλεις πραγματικά, εδώ έχουμε 58.
Ευτυχώς το μετρό μας όπως λειτουργεί είναι αξιόπιστο, ο κόσμος σε όλες τις μετρήσεις φαίνεται ότι είναι ευχαριστημένος βεβαίως το δίκτυό του δεν είναι τόσο μεγάλο όσο θα θέλαμε. Είναι πανάκριβο το έργο και να σας πω την αλήθεια και όπως το βλέπω θα έπρεπε διαχρονικά η πολιτεία να έχει επενδύσει πολύ περισσότερα χρήματα σε αυτό διότι έχουμε πετάξει πριν από 10-20 χρόνια λεφτά σε άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς ή σε άλλες δημόσιες επενδύσεις χωρίς να έχουμε τα αντίστοιχα αποτελέσματα».
Στην ερώτηση «αν επιτρέπονται τα «σαμαράκια» στους δρόμους»
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν πολλοί δήμοι οι οποίοι παίρνουν
τέτοιου είδους μέτρα, τώρα έχει ξεκαθαριστεί μέχρι ποίου σημείου φτάνουνε οι αρμοδιότητες των δήμων, μέχρι ποίου σημείου των νομαρχιών και μέχρι ποίου σημείου το ΥΠΕΧΩΔΕ. Είναι οι βασικές αρτηρίες που είναι του ΥΠΕΧΩΔΕ, οι περιφερειακές που είναι των νομαρχιών και οι τοπικές των δήμων πολλές φορές λαμβάνονται αυθαίρετες αποφάσεις διότι σημασία έχει και πως κατασκευάζονται τα «σαμαράκια» δεν είναι απλά και μόνο
αν επιτρέπονται ή όχι.
ΔΗΜ: Επιτρέπονται ή όχι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπό προϋποθέσεις
«Θα πάρουμε 500 καινούργια λεωφορεία, τα 220 εκ των οποίων θα είναι φυσικού αερίου
και τα άλλα θα είναι καθαρά diesel της τελευταίας τεχνολογίας και πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο θα μπορούμε αρκετά καλύτερα να καλύψουμε τις συγκοινωνιακές ανάγκες σε συνδυασμό με τον νέο λεωφορειακό σχεδιασμό».
«Και εγώ θα ήθελα να τα κάνω αύριο το πρωί αλλά δυστυχώς όταν μπλέξεις με δημόσιο, όχι μόνο με το ελληνικό δημόσιο με όποιο δημόσιο πρέπει κανείς να δοκιμάσει το στομάχι του».
-Για τον Προαστιακό
«…θα πάει ο Προαστιακός προς Κερατέα και Λαύριο
και αργότερα μπορεί να προχωρήσει και προς το λιμάνι της Ραφήνας διότι θέλουμε τα λιμάνια αυτά να είναι συνδεδεμένα με μέσα σταθερής τροχιάς και ο προγραμματισμός είναι για το 2012-2013».
«Την Τρίτη το βράδυ είχαμε σύσκεψη για τον Προαστιακό, είχε ο κ. Σιμόπουλος με τους αρμόδιους του ΟΣΕ για το πως μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα ο προαστιακός όπου μας λείπουν βαγόνια και μας λείπουν και τροχοί. Για την προμήθεια των τροχών, δυστυχώς, θα πρέπει να υπάρξει ένας διαγωνισμός ο οποίος μπορεί να πάρει και χρόνια. Και εγώ εκνευρίζομαι που το λεω …εκεί που επενδύουμε στο συγκεκριμένο θέμα είναι να τελειώσει αυτή η ηλεκτροκίνηση του ΟΣΕ έτσι ώστε στον Προαστιακό να έχουμε πλήρη ηλεκτροκίνηση και έχουμε περίσσευμα ηλεκτροκίνητων βαγονιών τα οποία
τα έχουμε και κάθονται γιατί δεν έχει τελειώσει η ηλεκτροκίνηση και σπρώχνουμε τα πράγματα να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες των διαγωνισμών πάλι και των καθυστερήσεων προκειμένου να τελειώσει το ζήτημα αυτό έτσι ώστε να
έχουμε ένα κάποιο εκσυγχρονισμό ορατό στους πολίτες στον τομέα των τρένων».
-Για το Μετρό
«Έπρεπε το μετρό για μένα να έχει ξεκινήσει από την Δυτική Αθήνα, εκεί πονάει η Αθήνα, εκεί είναι το βασικό της πρόβλημα. Εγώ είμαι υπέρ αλλά δεν φτάνει να είμαι υπέρ πρέπει να βρούμε και τα λεφτά γιατί το μετρό είναι πανάκριβο μέσο».
Για το ότι η Ελλάδα είναι πρώτη στην Ευρώπη των δεκαπέντε στην διαφθορά:
«Είναι πολύ θλιβερό, πριν από μερικά χρόνια όμως ήμασταν ακόμα χειρότερα αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι ικανοποιημένος με αυτό που συμβαίνει πρέπει να σας πω όμως, επειδή το ζω και από το υπουργείο Μεταφορών, έχουμε ένα τεράστιο δημόσιο και όσο μεγαλύτερο είναι το δημόσιο τόσο μεγαλύτερες είναι οι δικές μου δυνατότητες να ευνοώ και να αδικώ και τόσο μεγαλύτερες είναι οι δυνατότητες διαφόρων επιτήδειων αν θέλουν να βάλουν το δάκτυλό τους στο βάζο με το μέλι.
Μικρότερο δημόσιο, δημόσιο που δεν κάνει τον επιχειρηματία δηλαδή σημαίνει σε ένα μεγάλο βαθμό και ένα πιο τίμιο σύστημα. Διότι ο άλλος αν έχει δική του την επιχείρηση αυτή δεν έχει κανένα λόγο να πάρει μίζα…»
-Για τον ΟΣΕ
«Ο ΟΣΕ διαχρονικά είναι η πιο προβληματική δημόσια επιχείρηση συνολικά στην Ελλάδα, μην περιμένετε θαύματα από τη μια μέρα στην άλλη προσπαθούμε να σπρώξουμε τα πράγματα, να τα εκσυγχρονίσουμε να δούμε τι θα κάνουμε αλλά η κατάσταση είναι πάρα πολύ άσχημη, ήτανε πάρα πολύ άσχημη. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση».
Ερωτηθείς για τις δηλώσεις Καρατζαφέρη ότι θα αποκαλύψει τον πολιτικό της κεντροδεξιάς που ταξίδεψε στην Ζυρίχη μαζί με τον κ. Χριστοφοράκο:
«Ας το κάνει. Θυμίζει λίγο τις διαφημίσεις σήμερα θα σας πούμε αυτό, αύριο θα σας πούμε το άλλο ε! ας το κάνει. Πολιτικός αρχηγός είναι ότι έχει ας το πει».
Ερωτηθείς αν υπάρχει πρόβλημα στην πολιτική σκηνή και στο πολιτικό σύστημα από τις τελευταίες αποκαλύψεις :
«Από την μια πλευρά στενοχωριέμαι για όλα αυτά τα οποία βγαίνουν
από την άλλη να σας πω την αλήθεια χαίρομαι γιατί είναι μια ευκαιρία να καθαρίσει η ήρα από το στάρι και να ξέρουμε ποιος είναι ποιος και δεν πρέπει να κάνει πίσω ούτε η Δικαιοσύνη και προφανώς ούτε η κυβέρνηση και δεν έχει κανένα λόγο να κάνει πίσω».