Αθήνα, 11 Μαρτίου 2009
Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη μετά τη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων για την Ολυμπιακή
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Καλησπέρα σε όλες και σε όλους. Μόλις τελείωσε η συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων σε σχέση με την Ολυμπιακή. Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αποφάσισε να εγκρίνει την εισήγηση των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων της Κυβέρνησης, που όπως ξέρετε ήταν προσυπογεγραμμένη από τον Επίτροπο Παρακολούθησης, σχετικά με τις συμβάσεις για την αποκρατικοποίηση των δυο από τις τρεις εταιρείες, που σχετίζονται με την Ολυμπιακή, δηλαδή του Πτητικού Έργου και της Τεχνικής Βάσης.Για κάθε δε εταιρεία –για να είμαι πιο ακριβής- υπογράφεται σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών αφ’ ενός και συμφωνία μετόχων αφ’ ετέρου, για τη μεταβατική περίοδο.Οι διαπραγματεύσεις για την τρίτη εταιρεία για την Επίγεια Εξυπηρέτηση, όπως ξέρετε συνεχίζονται. Υπάρχει αποκλειστική διαπραγμάτευση με τη Swissport αυτή την ώρα. Εάν υπάρχει θετικό αποτέλεσμα αυτό θα υπάρχει μέχρι την Παρασκευή το απόγευμα, διαφορετικά υπάρχει η δέσμευση της MIG, ότι θα αγοράσει κι αυτή την εταιρεία.Η Διυπουργική Επιτροπή αποφάσισε και επισήμως οι συμβάσεις αυτές όταν ολοκληρωθούν όλες οι συμβάσεις, να προωθηθούν στη Βουλή για κύρωση και να έχουν ισχύ νόμου του κράτους.Σήμερα καταλήγουμε σε μια πορεία μακρά και δύσκολη 18 μηνών. Δεν είναι τυχαίο ότι η πορεία αυτή καταλήγει θετικά. Καταλήγουμε θετικά, διότι πρώτον στην έκτη και τελευταία προσπάθεια αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής είχαμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις.Οι εταιρείες πλέον δεν έχουν τα βάρη και τα χρέη του παρελθόντος που αποθάρρυναν στις προηγούμενες προσπάθειες αποκρατικοποίησης τους επενδυτές να ασχοληθούν και να επενδύσουν σε αυτές τις εταιρείες.Δεύτερον, έχουμε πλήρη κατοχύρωση των εργαζομένων, με ειδικό νόμο που τους καλύπτει με ενίσχυση του συνταξιοδοτικού τους από ένα αριθμό ενσήμων και παραπάνω και με μεταφορά σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου. Όλοι οι εργαζόμενοι καλύπτονται, καλύπτονται απολύτως χωρίς μείωση του εισοδήματός τους και εφόσον το επιθυμούν μπορεί να δουλέψουν, κάνοντας ατομικές συμβάσεις, είτε στη νέα Ολυμπιακή είτε σε άλλες αεροπορικές εταιρείες.Τρίτον, καταλήξαμε σε θετικό αποτέλεσμα διότι κατοχυρώσαμε από την αρχή σαφείς και ξεκάθαρους κανόνες διαφάνειας. Σε οτιδήποτε έγινε, τηρήθηκαν απολύτως οι νόμοι του κράτους το κοινοτικό Δίκαιο, είχαμε συμμετοχή του Επιτρόπου Παρακολούθησης που τοποθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συμφωνία με την ελληνική Κυβέρνηση, είχαμε έγκριση για όλες αυτές τις διαδικασίες και μέχρι την τελευταία στιγμή είχαμε έγκριση για τα πάντα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.Η διαδικασία εξελίχθηκε εκ των πραγμάτων –χωρίς μάλιστα να μπορεί να υπάρξει και αναβολή λόγω των νομικών περιπλοκών με την Ευρωπαϊκή Ένωση- στην πιο δύσκολη μεταπολεμική οικονομική συγκυρία. Δεν φανταζόταν κανένας στις αρχές Σεπτεμβρίου όταν καταλήγαμε τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι σε λίγες μόνο μέρες, θα ξεσπούσε η μεγαλύτερη μεταπολεμική οικονομική κρίση.Γι’ αυτό και όπως λέει και η χτεσινή τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταρχήν ο διαγωνισμός δεν είχε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Συνεχίστηκε όμως η προσπάθεια σε νέα βάση, διότι η Κυβέρνηση είχε σχέδιο από την αρχή και τελικά -παρά τις προβλέψεις που έκαναν μέχρι την τελευταία στιγμή οι Κασσάνδρες- διαψεύστηκαν Για μας είναι θετικό ότι βρίσκεται αξιόπιστη επενδυτική λύση. Η αξιοπιστία της λύσης συνδέεται με το γεγονός ότι ένας πολύ μεγάλος ελληνικός επιχειρηματικός Όμιλος, όπως είναι η MIG, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Κυβέρνησης εκδηλώνοντας πρώτη σχετικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με θετική τελικά κατάληξη βάσει και των σχετικών εισηγήσεων των συμβούλων της Κυβέρνησης, στις οποίες στηρίχθηκε και η απόφαση μόλις προηγουμένως της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.Είναι επίσης θετικό το ότι σταματάει η οικονομική αιμορραγία του κράτους. Μέχρι τώρα –το επαναλαμβάνω ακόμη μια φορά- δίναμε όλα τα τελευταία χρόνια, 350 εκ. ευρώ το χρόνο στην Ολυμπιακή. Από εδώ και μετά αντιθέτως θα εισπράττουμε 150 εκ. ευρώ το χρόνο, σε σπατόσημο, σε εισφορές στο ΙΚΑ και σε φόρους μισθωτών υπηρεσιών. Αυτή, είναι η μεγάλη συνεισφορά της Κυβέρνησης στο θέμα της Ολυμπιακής.Είναι δε σημαντικό ότι η προσπάθεια στηρίχθηκε από την αρχή μέχρι το τέλος σε γερά νομικά θεμέλια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και χτες, μέχρι την τελευταία στιγμή, είχαμε μια ακόμη επιβεβαίωση της όλης διαδικασίας, από την πλευρά της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ξεκάθαρη τοποθέτηση του Επιτρόπου, αρμόδιου για θέματα μεταφορών του κ. Tajani. Το συνολικό ταμειακό όφελος για το δημόσιο θα είναι σε πρώτη φάση 177,2 εκ. ευρώ βάσει και της αποτίμησης που είχε γίνει από τον ανεξάρτητο εκτιμητή. Θα υπάρξουν όμως και άλλα έσοδα ταμειακά για το δημόσιο, από τα πρόσθετα στοιχεία ενεργητικού, τα οποία μπορεί να αποτιμηθούν τελικά –γιατί συνεχίζεται ένα μικρό τμήμα της αποτίμησης- σε ένα ποσό το οποίο να πλησιάσει τα 150 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά τα πρόσθετα στοιχεία ενεργητικού μπορεί να αγοραστούν από τους επενδυτές εφόσον το επιθυμούν. Αλλιώς τα στοιχεία αυτά θα συμπεριληφθούν στη διαδικασία της εκκαθάρισης των σημερινών εταιρειών. Οι συμβάσεις αυτές καθ’ αυτές αντανακλούν τις προβλέψεις των δυο αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της απόφασης δηλαδή της 17ης Σεπτεμβρίου και της χθεσινής απόφασης. Στηρίχθηκαν σε πολυσέλιδα κείμενα συμφωνιών που είχαν προετοιμαστεί από τους Συμβούλους του Δημοσίου για όλους τους υποψήφιους επενδυτές ήδη από την αρχή, από τον Οκτώβριο ακόμα και εξειδικεύθηκαν μετά από τις διαπραγματεύσεις με τον Όμιλο Marfin. Όπως ήδη είχε ανακοινωθεί πέρυσι στις 17 Σεπτεμβρίου του 2008, θα υπάρχει μια μεταβατική περίοδος όπου στην αρχή η MIG θα αποκτήσει το 49% και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΠΑΝΘΕΟΝ. Αντίστοιχη ρύθμιση γίνεται και για τη νέα εταιρεία της τεχνικής βάσης. Εννοείται ότι αυτό θα συμβεί και με την εταιρεία της επίγειας εξυπηρέτησης όταν έχουμε κατάληξη στις σχετικές διαπραγματεύσεις. Η μεταβατική περίοδος εκτείνεται το αργότερο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 για λόγους νομικής ασφάλειας. Ωστόσο πρόθεση τόσο του Δημοσίου όσο και των επενδυτών είναι να επιταχυνθούν όσο περισσότερο γίνεται αυτά τα χρονοδιαγράμματα. Ανεξάρτητα από τις επιμέρους τεχνικές και νομικές προβλέψεις, οι επιβάτες δεν θα έχουν κάποια ορατή επίπτωση σε σχέση με τις κρατήσεις εισιτηρίων ή άλλα τέτοια θέματα κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Αντίστοιχα δεν θα υπάρξει καμιά επίπτωση στην κάλυψη των άγονων γραμμών όπου η ΥΠΑ με βάση τις προβλέψεις των σχετικών νόμων θα προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό, στον οποίο διαγωνισμό ο Όμιλος Marfin υποχρεούται, με βάση και την απόφαση της 17ης Σεπτεμβρίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να συμμετάσχει, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η συμμετοχή οιασδήποτε άλλης εταιρείας, το αντίθετο. Οι συμβάσεις περιέχουν μια σειρά από επιμέρους προβλέψεις που αντανακλούν ως ένα βαθμό τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, αλλά και αποτελούν στοιχεία που με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο συμπεριλαμβάνονται σε τέτοιου είδους συμβάσεις αποκρατικοποίησης. Τέτοιου είδους προβλέψεις παραδείγματος χάρη είναι οι διαδικασίες μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης μεταβίβασης όπως λέγονται, δηλαδή του 49% και στη συνέχεια του 100%, οι υποχρεώσεις της ΠΑΝΘΕΟΝ κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, οι λεγόμενες εγγυοδοτικές δηλώσεις και ούτω καθεξής. Δεν επεκτείνομαι περισσότερο διότι είναι καθαρά νομικού χαρακτήρα. Για όσους έχετε παραπάνω απορίες θα σας μοιραστεί ένα ενημερωτικό σημείωμα το οποίο αναφέρεται σε περισσότερες προβλέψεις των συμφωνιών αυτών που σας είπα είναι πολυσέλιδες και θα κατατεθούν στη Βουλή δημοσιοποιούμενες προφανώς. Παράλληλα θα σας μοιραστεί και ένα άλλο σημείωμα με πιθανές ερωτήσεις και απαντήσεις για διάφορα τεχνικά θέματα, το οποίο σε λίγο θα είναι στη διάθεσή σας. Πέρα από τις τεχνικές προβλέψεις σημασία έχει η δέσμευση των επενδυτών, της MIG για τη δημιουργία μιας νέας Ολυμπιακής. Σημασία επίσης έχει ότι δημιουργείται ένα νέο πιο υγιές περιβάλλον στις αερομεταφορές στην Ελλάδα. Θα έχουμε δυο καταρχήν μεγαλύτερες εταιρείες, τη νέα Ολυμπιακή και την Aegean που θα ανταγωνίζονται, αλλά και άλλες μικρότερες εταιρείες με το δικό τους ξεχωριστό ρόλο. Η Aegean είναι μια υγιής και δυναμική ελληνική αεροπορική εταιρεία που απασχολεί πολλούς εργαζομένους και έχει θετική συνεισφορά στον προϋπολογισμό του Δημοσίου, στον τουρισμό και στην οικονομία. Την ίδια θετική συνεισφορά μπορεί να έχει και νέα Ολυμπιακή που φιλόδοξα ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά της στους ουρανούς. Εμείς θεωρούμε ότι υπάρχει χώρος και για τις δυο μεγαλύτερες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, αλλά και για τις υπόλοιπες που μπορεί να ανταγωνιστούν στο υγιές πεδίο του ανταγωνισμού χωρίς να φάει η μια τις σάρκες της άλλης. Το κράτος έχει την υποχρέωση θεσμικά να είναι ουδέτερο απέναντι σε όλες πια τις ιδιωτικές ελληνικές αεροπορικές εταιρείες και προφανώς θα τιμήσει αυτή την υποχρέωσή του. Προσωπικά είμαι ικανοποιημένος που μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ μ’ αυτό το δύσκολο πρόγραμμα εξυγίανσης της Ολυμπιακής. Σ’ αυτό το διάστημα υπήρξαν αμφιβολίες, υπήρξε κριτική, υπήρξαν διαμαρτυρίες, υπήρξαν αδικαιολόγητοι προσωπικοί υπαινιγμοί. Υπήρξε –γιατί να το κρύψουμε;– μικροψυχία έως και την τελευταία στιγμή. Σημασία όμως για μένα και για όλους μας έχει το θετικό τελικό αποτέλεσμα το οποίο δεν είναι θετικό μόνο για την κυβέρνηση. Είναι θετικό για την ίδια την Ολυμπιακή και κυρίως για την Ελλάδα. Αυτό αποδεικνύει την ανάγκη της αγνόησης του πρόσκαιρου πολιτικού κόστους και της επιμονής σε αυτό που πραγματικά πιστεύουμε, ιδιαίτερα αν αυτό ανταποκρίνεται στους κανόνες της Ευρώπης και πάνω απ’ όλα της κοινής λογικής. Προσωπικά το μόνο που έχω να προσθέσω αυτή την ώρα είναι να ευχηθώ καλή επιτυχία στη νέα Ολυμπιακή και στα φιλόδοξα σχέδια της MIG σ’ αυτή τη νέα μεγάλη επένδυση. Μετά από την κύρωση των συμβάσεων στη Βουλή θα ασχολούμαι αποκλειστικά και μόνο όπως καταλαβαίνετε με τα θέματα του Υπουργείου Ανάπτυξης. Πριν κλείσω, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους μου τους συνεργάτες. Σε όλους μου τους συνεργάτες. Χωρίς αυτούς δεν θα είχαμε φτάσει εδώ. Δεν τα κατάφερα μόνος μου. Σε όλους τους συναδέλφους της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, στον Πρωθυπουργό που με στήριξε σ’ αυτή την προσπάθεια και στους χρηματοοικονομικούς συμβούλους της κυβέρνησης και τους νομικούς της συμβούλους, που μας βοήθησαν να φτάσουμε μέχρι εδώ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, όταν λέτε ότι η μεταβατική περίοδος θα ισχύει αποκλειστικά μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 για λόγους νομικής ασφάλειας. Αν υποθέσουμε ότι εξαντλείται αυτή η περίοδος, μπορούμε να πούμε ότι από την 1η Οκτωβρίου η νέα Ολυμπιακή θα πετάει υπό την αιγίδα της MIG;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Απολύτως ναι. Αυτό είναι το απώτατο χρονικό όριο που γίνεται η μεταβίβαση του 100% της εταιρείας στη MIG. Αλλά η προσπάθεια από όσο ξέρουμε από την ενημέρωση που έχουμε από την πλευρά της MIG, αλλά και από την πλευρά του δημοσίου, θα είναι να μην φτάσουμε εκεί. Το πόσο μπορεί να συντομευτεί το χρονικό διάστημα, δεν το ξέρει κανένας αυτή την ώρα, θα καταβληθεί πάντως προσπάθεια να είναι όσο το δυνατό μικρότερη η μεταβατική περίοδος.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε επικοινωνήσει καθόλου με τον Ανδρέα Βγενόπουλο και σας έχει αναπτύξει τα σχέδιά του χονδρικά για τη νέα εταιρεία;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, με ποιους μιλάει κανείς ή με ποιους δεν μιλάει, είναι δευτερευούσης σημασίας. Μπορώ να σας πω ότι πράγματι αυτές τις μέρες είχα συνάντηση μια φορά στο γραφείο μου στο Υπουργείο Ανάπτυξης με τον κ. Βγενόπουλο. Αλλά από εκεί και μετά δεν κινούμεθα με βάση τις συναντήσεις μας ή τις γνωριμίες μας, τις προσωπικές μας σχέσεις καλές ή λιγότερο καλές, κινούμεθα θεσμικά με βάση την εντολή που έχουμε από τον ελληνικό λαό.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Kύριε Υπουργέ, θα ήθελα να μας πείτε σε αυτό το διάστημα το μεταβατικό, ποιος θα αναλάβει το κόστος της λειτουργίας της Ολυμπιακής. Σύμφωνα με αυτά που έχετε δηλώσει και εσείς το κόστος αυτό είναι μεγάλο για κάθε μέρα, δεν ξέρω αν είναι δυνατό να βρεθεί λύση από τη μια μέρα στην άλλη, το κόστος λοιπόν αυτό της λειτουργίας της Ολυμπιακής ποιος θα το αναλάβει;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ρυθμίζονται όλα αυτά με βάση τις συμφωνίες, ανάλογα και με τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο, των εταίρων. Όμως θέλω να σας πω παρεμπιπτόντως ότι αυτή η περίοδος, που τώρα ξεκινάει και φτάνει μέχρι το καλοκαίρι και η καλύτερη περίοδος για την Ολυμπιακή. Η περίοδος, με τους περισσότερους επιβάτες και με τις μεγαλύτερες κρατήσεις.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω με τους εργαζόμενους η διαδικασία θα ξεκινήσει άμεσα; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Η κρίσιμη ημερομηνία -όπως έλεγε ο νόμος- είναι η 30η Σεπτεμβρίου, ή εν πάση περιπτώσει η ημερομηνία όπου τελειώνει η περίοδος της μετάβασης από το καθεστώς όπου και οι δυο είναι μέτοχοι, στο καθεστώς που υπάρχει μόνο η ιδιωτική εταιρεία. Ωστόσο όμως τότε δηλαδή οι εργαζόμενοι μπορεί να έχουν όλα τα ωφελήματα του νόμου. Αν όμως για κάποιο δικό τους λόγο οι εργαζόμενοι θελήσουν από τώρα να φύγουν από την Ολυμπιακή, μπορεί να φύγουν να πάρουν την αποζημίωσή τους μόνο –μόνο την αποζημίωσή τους- και στη συνέχεια να προσληφθούν στη νέα εταιρεία. Επαναλαμβάνω αν για κάποιο λόγο μόνοι τους θέλουν από τώρα, χωρίς να περιμένουν στις 30 Σεπτεμβρίου ή όποια είναι η καταληκτική ημερομηνία, να φύγουν από την εταιρεία.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ έχετε πληροφόρηση ότι κάποια εταιρεία ή κάποιος ιδιώτης μπορεί να προσβάλλει την όλη διαδικασία; Εννοώ και σε επίπεδο εγχώριων Δικαστηρίων αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Και μια δεύτερη ερώτηση. Αφού πλέον έχουμε δυο αεροπορικές εταιρείες ιδιωτικές, αν πρόκειται να αλλάξει πρόσωπο η ΥΠΑ ή αν πρόκειται να δημιουργηθεί ένας νέος ελεγκτικός μηχανισμός.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεν έχουμε πληροφόρηση για προσφυγές, θεωρούμε ότι η απόφαση είναι στηριγμένη σε πολύ γερά νομικά θεμέλια, γι’ αυτό το λόγο αναφέρθηκα και στις αποφάσεις της Επιτροπής. Θεωρώ δε ότι ισχύουν απολύτως αυτά, τα οποία σας ανέφερα προηγουμένως και δεν πρέπει να τα επαναλαμβάνω, για τον ανταγωνισμό στις αερομεταφορές, για το θετικό ρόλο που μπορεί να παίξει για την ελληνική οικονομία, για τον τουρισμό, για τους επιβάτες ο ανταγωνισμός και η παρουσία δυο δυναμικών –όπως θέλω να πιστεύω- εταιρειών κατ’ αρχήν, όπως είναι η Ολυμπιακή και η «Aegean», αλλά και όλων των άλλων εταιρειών, που δραστηριοποιούνται και που μπορεί να αναπτυχθούν κι αυτές, δεδομένου ότι για τις αερομεταφορές προβλέπεται –παρά την οικονομική κρίση που έχουμε τώρα- μια αυξητική τάση. Αυξητική τάση, είχαμε όλες τις τελευταίες δεκαετίες. Η ΥΠΑ έχει το δικό της ρόλο, είναι ένας ρόλος που αντιστοιχεί στις υπηρεσίες της Πολιτικής Αεροπορίας όλων των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό το ρόλο θα συνεχίσει να ασκεί και από εκεί και μετά όποιοι κανόνες για τον ανταγωνισμό ισχύουν για όλες τις αεροπορικές εταιρείες οπουδήποτε στην Ευρώπη, οι ίδιοι θα ισχύουν και στην Ελλάδα. Έχουμε προσαρμοστεί στο ευρωπαϊκό κοινοτικό πλαίσιο ως προς αυτό το θέμα.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, έχετε επαναλάβει αρκετές φορές την κυβερνητική δέσμευση αναφορικά με τους εργαζόμενους. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν αρκετές αντιδράσεις, ενώ αρχικά ήταν θετικοί σε σχέση με τη MIG, ωστόσο μετά τη δημοσίευση των αγγελιών, υπήρξε μια έντονη αντίδραση.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Οι εργαζόμενοι επαναλαμβάνω είναι καλυμμένοι και είναι καλυμμένοι απολύτως, 100%. Είτε με ενίσχυση του συνταξιοδοτικού τους όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις, είτε με μεταφορά σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, όπου θα πάρουν ακριβώς τις ίδιες απολαβές, που παίρνουν σήμερα. Αυτό πρέπει να γίνει σαφές και στον τελευταίο πολίτη. Επομένως ακόμη κι αν θεωρητικά δεν προσληφθούν στη νέα εταιρεία ή σε άλλες εταιρείες, έχουν εξασφαλίσει το εισόδημά τους. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. Θεωρώ όμως ότι ακριβώς λόγω της πείρας τους της προϋπηρεσίας τους, τόσο η νέα Ολυμπιακή όσο ενδεχομένως κι άλλες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, μπορεί να τους προσλάβουν και πιστεύω ότι θα προσλάβουν πάρα πολλούς από αυτούς. Νομίζω ότι είναι κάτι, το οποίο ο καθένας μπορεί να το εικάσει.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω εάν η MIG έχει δεσμευτεί για το ύψος των επενδύσεων που θα κάνει στη νέα εταιρεία, καθώς και για τον αριθμό των εργαζομένων.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Εμείς θεωρούμε ότι η MIG κάνει μια σοβαρή επενδυτική προσπάθεια, για περαιτέρω πληροφορίες φαντάζομαι ότι μπορείτε να απευθυνθείτε στη MIG , η οποία δεν νομίζω ότι έχει κανένα λόγο να μην εξηγήσει τα σχέδιά της.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, οι μισοί εργαζόμενοι της Ολυμπιακής ήταν συμβασιούχοι. Άρα δεν ισχύει αυτό που λέτε ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι εξασφαλισμένοι.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Για τους συμβασιούχους υπάρχουν σαφέστατες προβλέψεις μέσα στο νόμο. Θέλω δε να σας πω –μια και αναφέρεστε στους συμβασιούχους- ότι τυχαίνει τα δυο από τα πέντε Σωματεία των συμβασιούχων, να έχουν καταλήξει σε συμφωνία με την Κυβέρνηση σε σχέση με τις προβλέψεις του νόμου και να έχουν εκφραστεί θα έλεγα με επαινετικά λόγια για τις προβλέψεις του νόμου. Τώρα, δικαιούται κάποιος ασφαλώς να είναι βασιλικότερος του βασιλέως. Δεν μπορώ εγώ να αμφισβητήσω αυτό το δικαίωμα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, να σας ζητήσω μια διευκρίνιση. Θα ήθελα την εξής διευκρίνιση: λέμε ότι η μεταβατική περίοδος θα λήξει το αργότερο 30 Σεπτεμβρίου του 2009. Η φάση εκκαθάρισης των εταιρειών θα ακολουθήσει;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Η εκκαθάριση ξεκινάει την ημέρα που τελειώνει η μεταβατική περίοδος.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λοιπόν από την 1η Οκτωβρίου αν υποθέσουμε ότι ξεκινάει η εκκαθάριση, είναι και η περίοδος απ’ όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να ξεκινήσουν να κάνουν αιτήσεις είτε για μετάταξη είτε για εθελουσία. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Οι εργαζόμενοι έχουν τα γραφεία ενημέρωσης τα οποία ήδη λειτουργούν και το κράτος θα κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί προκειμένου να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα και στη μεταβατική περίοδο και στην αντιμετώπιση όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τους εργαζομένους. Όλα αυτά θα τα χειριστεί το Υπουργείο Μεταφορών και θα τα χειριστούν επίσης οι εταιρείες, τα Διοικητικά τους Συμβούλια για να μην υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ μια ερώτηση. Η νέα Διοίκηση της Ολυμπιακής δεν έχει καμιά υποχρέωση να απορροφήσει συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων της Ολυμπιακής. Ναι ή όχι; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Αυτό είναι γνωστό από τις 17 Σεπτεμβρίου του 2008. Δεν είναι καινούργια γνώση. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια σε πολιτικό επίπεδο. Το μοντέλο της…Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όμως, επαναλαμβάνω, ότι όλοι οι εργαζόμενοι της Ολυμπιακής είναι καλυμμένοι και θέλω να υπενθυμίσω ότι όταν περνούσαν οι διατάξεις του νόμου υπήρχε συμφωνία με τους πιλότους, με τους συνοδούς και φροντιστές, τα ίδια τους τα Σωματεία συμφώνησαν, και δυο από τα πέντε Σωματεία των εποχικών. Δεν αναφέρομαι στον απλό εργαζόμενο, που επειδή όλοι ζούμε σ’ αυτή τη χώρα μπορούμε να συναντήσουμε εργαζομένους και να καταλάβετε πόσο πραγματικά είναι ευχαριστημένοι από τις ρυθμίσεις της κυβέρνησης. Αναφέρομαι στις επίσημες τοποθετήσεις των Σωματείων τους. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής θα αποτελέσει μοντέλο και για άλλες αποκρατικοποιήσεις, με δεδομένο ότι βρήκατε «modus vivendi» με την Ευρωπαϊκή Ένωση; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ο Επίτροπος ο κ. Tajani είπε χθες ότι θα μπορούσε ίσως το μοντέλο της Ολυμπιακής και της Alitalia να χρησιμεύσει στην αποκρατικοποίηση της Austrian Airlines. Αν εννοείτε αυτό, σας το απαντώ. Τώρα αν εννοείτε άλλες ελληνικές δημόσιες επιχειρήσεις, κάθε μια έχει τις ιδιαιτερότητές της. Το πρόγραμμα αποκρατικοποίησης της κυβέρνησης είναι κάτι το οποίο ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομίας και προφανώς στην Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων. Αυτό το οποίο η κυβέρνηση πρόσφατα ανακοίνωσε είναι ότι θα κάνουμε μια προσπάθεια για την εξεύρευση στρατηγικού επενδυτή στη ΔΕΠΑ, η οποία έχει βεβαίως, είναι μια άλλη τελείως εταιρεία η οποία δεν είναι ζημιογόνος, δεν επιβαρύνει το Δημόσιο όπως η Ολυμπιακή, έχει τελείως άλλα χαρακτηριστικά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω πότε αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η συμφωνία, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Επίσης χρονοδιάγραμμα για τα άλλα στοιχεία της εταιρείας που είπατε ότι συνεχίζεται η αποτίμησή τους και ποια είναι αυτά. Και τρίτον, αν υπάρχει σε πολιτικό επίπεδο μια έτσι προτροπή προς τον ιδιώτη να υπάρξει μια μέριμνα για τους συμβασιούχους όσον αφορά στη διαδικασία της επαναπρόσληψης. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Να τα πάρουμε ένα – ένα. Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα. Το χρονοδιάγραμμα δεν νομίζω ότι χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη φαντασία. Υποθέτουμε ότι μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα υπάρξει κατάληξη στις διαπραγματεύσεις. Αν δεν υπάρξει αυτή την εβδομάδα, μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα υπάρξει κατάληξη στις διαπραγματεύσεις για την επίγεια εξυπηρέτηση και στη συνέχεια οι συμβάσεις αυτές θα προωθηθούν προς τη Βουλή. Από εκεί και μετά δεν αποφασίζω εγώ, είναι η συνδιάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, ποια είναι η ημερήσια διάταξη της Βουλής. Υποθέτω όμως ότι περί τα τέλη Μαρτίου, αρχές Απριλίου οι συμβάσεις θα συζητηθούν στη Βουλή και στη συνέχεια θεωρώ ότι θα εγκριθούν. Τώρα, για την αποτίμηση των πρόσθετων περιουσιακών στοιχείων. Έχει τελειώσει η αποτίμηση σχεδόν όλων των περιουσιακών, των πρόσθετων περιουσιακών στοιχείων και είναι αναρτημένη για όλους τους ενδιαφερόμενους επενδυτές σε σχετικό ιστότοπο. Θα προχωρήσει -μια και ρωτάτε, είναι τεχνικά τα στοιχεία- αυτές τις ημέρες η αποτίμηση των λεγόμενων «roteballs» στην Τεχνική Βάση, χρησιμοποιώ τον αγγλικό όρο αλλά δεν υπάρχει ελληνικός που μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Και εικάζουμε εμείς αυτό το οποίο σας είπα, ότι η αποτίμηση των πρόσθετων περιουσιακών στοιχείων, δεν ξέρουμε ακριβώς, αλλά θα πλησιάσει προς τα 150 εκατομμύρια ευρώ. Τώρα σε σχέση με τους συμβασιούχους, οι συμβασιούχοι, όπως είχαμε πει και το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, έχουν ανταγωνιστικότερους μισθούς, απολαβές απ’ ό,τι έχουν οι μόνιμοι υπάλληλοι. Έχουν εμπειρία, είναι νεώτεροι σε ηλικία και επομένως νομίζω ότι κάθε επενδυτής θα τους χρησιμοποιούσε για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και στις τρεις εταιρείες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μπορείτε να μας εξηγήσετε αν υπάρχει εδάφιο στη συμφωνία σε περίπτωση που η MIG θέλει να μεταπωλήσει την εταιρεία μέσα σε διάστημα ενός χρόνου, τι ποσοστό θα καρπωθεί η MIG, τι ποσοστό το Δημόσιο; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε λίγο; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή από το Σεπτέμβριο του ’09 μέχρι το Σεπτέμβριο του ’10;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Εάν υποθέσουμε ότι η καταληκτική προθεσμία είναι το Σεπτέμβριο του 2009 της μετάβασης, η MIG μπορεί να πουλήσει πλειοψηφικό πακέτο από το Σεπτέμβριο του 2010 και μετά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τον Οκτώβριο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Από τον Οκτώβριο, ναι. Από την 1η Οκτωβρίου του 2010 και μετά. Θέλω δε να σημειώσω ότι μου κάνει κατάπληξη που γίνεται από τους πρωταθλητές στο παγκόσμιο ρεκόρ μικροψυχίας αυτή η συζήτηση διότι δεν ξέρω αν αυτοί όταν αγοράζουν ένα σπίτι ή ένα οικόπεδο δεσμεύονται σ’ αυτούς που το αγοράζουν ότι θα το κρατήσουν για πάντα και θα το έχουν και τα εγγόνια τους και τα τρισέγγονά τους. Είναι μια παγκόσμια πρωτοτυπία αυτή η αντιμετώπιση, αλλά θα το δούμε κι αυτό. Παρά ταύτα βλέπετε ότι προχωρούμε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μείνω λίγο στη συνέχεια αυτής της ερώτησης γιατί είχαμε δει στην εισήγηση των Συμβούλων ότι μπορεί κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου να υπάρξει η δυνατότητα πώλησης, εφόσον συναινέσουν και τα δυο μέρη, δηλαδή και η MIG και η κυβέρνηση και το Ελληνικό Δημόσιο, αν ενδιαφερθεί κάποιος ο οποίος θα προσφέρει ένα υψηλό τίμημα. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Συγγνώμη, δεν το κατάλαβα. Από πότε μέχρι πότε; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Αν δεν κάνω λάθος…Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει. Είναι λάθος βάση της ερώτησης.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστώ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Τελειώσαμε; Σας ευχαριστώ πολύ.