Το νέο σύστημα αποτελεσματικής επίλυσης προβλημάτων της καθημερινότητας του πολίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης. Το σύστημα αποκαλείται SOLVIT και υπόσχεται να βοηθήσει τους Ευρωπαίους πολίτες που βρίσκονται σε κάποια άλλη χώρα της ΕΕ και αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις δημόσιες αρχές της χώρας αυτής. Ο κ. Χατζηδάκης, που είναι μέλος της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ανέλαβε με πρωτοβουλία του να προωθήσει το σύστημα SOLVIT και στην Ελλάδα.
Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ σημείωσε ότι Έλληνες πολίτες μεταβαίνουν ολοένα και πιο συχνά σε κάποια άλλη χώρα της ΕΕ για σπουδές, εργασία, εγκατάσταση ή τουρισμό. Δυστυχώς όμως δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, να γίνονται λάθη ή να παρουσιάζονται προβλήματα με τη διοίκηση και γενικά τις δημόσιες αρχές ενός άλλου κράτους μέλους. Το SOLVIT μπορεί να αναλάβει την επίλυση μιας σειράς από τέτοια προβλήματα, όπως η κοινωνική ασφάλιση, οι άδειες παραμονής, τα φοιτητικά δικαιώματα, τα εργασιακά δικαιώματα, οι άδειες οδήγησης, η ταξινόμηση αυτοκινήτων και η φορολογία.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος μπορούν να συνοψισθούν στα ακόλουθα σημεία:
1.
Σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ λειτουργεί ένα κέντρο SOLVIT μέσα στην εθνική διοίκηση του κράτους μέλους. Τα κέντρα αυτά συνδέονται μεταξύ τους με μια βάση δεδομένων.
2.
Τα κέντρα SOLVIT επιλύουν προβλήματα ιδιωτών και επιχειρήσεων, τα οποία προκαλούνται από κακή εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας από τις δημόσιες αρχές.
3.
Τα προβλήματα αυτά πρέπει να έχουν μια διακρατική διάσταση. Το SOLVIT δεν επιλύει προβλήματα π.χ. Ελλήνων με την ελληνική διοίκηση.
4.
Ο ιδιώτης ή η επιχείρηση μπορούν να απευθύνουν το πρόβλημά τους στο κέντρο SOLVIT της χώρας καταγωγής τους (οι Έλληνες στο ελληνικό κέντρο). Το κέντρο αυτό θα μεταφέρει την υπόθεση στο κέντρο της χώρας όπου δημιουργήθηκε το πρόβλημα. Το τελευταίο θα επιχειρήσει να το επιλύσει ασκώντας πίεση στην δημόσια διοίκηση.
5.
Η διεκπεραίωση των υποθέσεων γίνεται μέσα σε συγκεκριμένη προθεσμία 10 εβδομάδων. Ακολουθείται μια άτυπη και ανεπίσημη διαδικασία, που όμως στην πράξη αποδεικνύεται πολύ αποτελεσματική.
Να σημειωθεί ότι το ελληνικό κέντρο SOLVIT εδρεύει στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (Νίκης 5-7, 101 80 Αθήνα, Tηλ.: +302 10 3332462, Fax.: +302 10 3332710, Email: solvit.greece@mnec.gr)
Στη συνέντευξη τύπου ο ευρωβουλευτής της ΝΔ αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα υποθέσεων με επιτυχή κατάληξη. Παρουσίασε την περίπτωση Έλληνα υπηκόου που δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τα χρόνια προϋπηρεσίας του, ώστε να βγάλει σύνταξη στη Γαλλία. Την περίπτωση Σουηδής υπηκόου, παντρεμένης με Έλληνα, η οποία προσπαθούσε επί σειρά ετών να πάρει την σύνταξη χηρείας που δικαιούνταν, το ΙΚΑ όμως δεν μπορούσε να την εξυπηρετήσει διότι ο γάμος δεν είχε δηλωθεί στο Ελληνικό κράτος. Το παράδειγμα Φιλανδού πολίτη που με εντολή του εργοδότη του εργάστηκε ένα διάστημα στην Ιταλία, βάσει της φιλανδικής σύμβασης εργασίας και οι ιταλικές αρχές τον υποχρέωσαν να καταβάλει εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και στην Ιταλία, ενώ δε θα έπρεπε. Οι υποθέσεις αυτές είχαν αίσιο τέλος μετά την επιτυχημένη παρέμβαση του SOLVIT.
Ο κ. Χατζηδάκης κατά τη παρουσίαση του SOLVIT έκανε την ακόλουθη δήλωση: “Η Ευρωπαϊκή Ένωση επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητά μας. Η ενιαία ευρωπαϊκή αγορά προσφέρει αναρίθμητες ευκαιρίες για επιχειρήσεις και πολίτες. Σίγουρα όμως δε λειτουργεί ακόμη τέλεια. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι πολλά από τα προβλήματα που ίσως αντιμετωπίζουμε στην ΕΕ, μπορεί να τα επιλύσει με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο το σύστημα SOLVIT. Είναι κρίμα στην Ελλάδα να μην επωφελούμαστε των δυνατοτήτων αυτών. Ανέλαβα τη σημερινή πρωτοβουλία, ελπίζοντας στην διάδοσή του και τη χρησιμοποίησή του από περισσότερους συμπολίτες μας”.