Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

“Τα όπλα που έχει κάθε ευρωπαϊκή Κυβέρνηση σε σχέση με τις τιμές, στην πραγματικότητα επικεντρώνονται στο πεδίο του ανταγωνισμού” – Συνέντευξη στο Βήμα της Κυριακής και το Βασίλη Χιώτη

__PC_2_8_2012_– Eδώ κ. Υπουργέ τίθενται ζητήματα δημόσιας υγείας. Ακούω, για παράδειγμα τους φαρμακοποιούς, και τον υπουργό Υγείας που τους υπερασπίζεται, να τονίζουν ότι ένα φάρμακο στο ράφι στο super market, είναι ένα φάρμακο που μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο γιατί δεν υπάρχει κάποιος να εξηγήσει πιθανές παρενέργειες.

Είμαστε διατεθειμένοι να εξετάσουμε κάθε θέμα που σχετίζεται με τη δημόσια υγεία και άλλα δημόσια αγαθά. Ακόμη περισσότερο είμαστε διατεθειμένοι να συγκρίνουμε τις μεταρρυθμίσεις που θα υιοθετηθούν στην Ελλάδα με αυτά που ισχύουν σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν είμαστε όμως διατεθειμένοι να δεχτούμε ένα πράγμα. Πίσω από την επίκληση διαφόρων δημόσιων αγαθών, να συνεχίσει να είναι ο Έλληνας καταναλωτής το κορόιδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να πληρώνει ακριβότερα, προϊόντα που στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι φθηνότερα. Όποιος διαφωνεί με αυτήν την αρχή, ας το πει.. 

– Άρα λέτε ότι στην περίπτωση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων δεν προτίθεστε να υποχωρήσετε…

Η Ελλάδα είναι σήμερα μια, από τις τέσσερις μόνο χώρες της Ευρώπης, που καθορίζει τις τιμές των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Σε χώρες όπως η Γερμανία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Δανία, η Σουηδία και πολλές άλλες, τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα διατίθενται και εκτός φαρμακείων. 

– Οι φαρμακοποιοί ισχυρίζονται ότι μόνο στην Ουγγαρία και στη Βρετανία διατίθενται εκτός φαρμακείων.

Πώληση σε καταστήματα που εξειδικεύονται στην πώληση φαρμακευτικών προϊόντων χωρίς να είναι φαρμακεία, επιτρέπεται σε 11 χώρες. Σε super market σε 12 χώρες. Σε περισσότερα σημεία, ακόμη και σε παντοπωλεία, σε 9 χώρες. Και από το διαδίκτυο σε 10 χώρες. Και σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, σε χώρες όπου η πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων γίνεται μόνο από τα φαρμακεία, η λιανική τιμή είναι υψηλότερη κατά μέσο όρο κατά 27,6%.

Μπορούμε λοιπόν να αγνοούμε αυτά τα δεδομένα;

…- Δηλαδή όλα γίνονται για να πέσουν οι τιμές…

 Τα όπλα που έχει κάθε ευρωπαϊκή Κυβέρνηση σε σχέση με τις τιμές, στην πραγματικότητα επικεντρώνονται στο πεδίο του ανταγωνισμού. Εάν κανείς αφαιρέσει από το όποιο Υπουργείο Ανάπτυξης αυτά τα όπλα, το μόνο πια που μας απομένει, είναι να κάνουμε τάματα στην Παναγία, για να πέσουν οι τιμές. Και με τάματα στην Παναγία δεν πέφτουν οι τιμές.

 

– Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση εμφανίζεται εντελώς ασυντόνιστη για μεταρρυθμίσεις που υποτίθεται ότι έχει δεσμευτεί να ολοκληρώσει. Και η εικόνα υπουργών που διαπληκτίζονται δημοσίως δεν είναι η καλύτερη για τη χώρα. Έτσι δεν είναι;

Κανένας διαπληκτισμός κ. Χιώτη. Και ας πάψουμε να προσωποποιούμε ενδεχόμενες διαφορές απόψεων.

 

– Μα, διαβάζω, ο Άδωνις διαφωνεί με τον Χατζηδάκη. Ο Τσαυτάρης διαφωνεί με τον Χατζηδάκη…

Αποκλίνουσες προσεγγίσεις υπάρχουν. Αλλά είναι θεμιτές κι ίσως χρήσιμες. Διότι εμείς στο Υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχουμε καμία δογματική προσέγγιση. Αλλά έχουμε θέσει ως βασικό μας στόχο να πέσουν οι τιμές στην αγορά.

Έχουν μειωθεί οι μισθοί και το εισόδημα των πολιτών σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αλλά οι τιμές δεν έχουν μειωθεί ανάλογα. Έχουμε ήδη λάβει μέτρα. Νέες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις. Διεύρυνση των εκπτωτικών περιόδων. Άνοιγμα της κεντρικής αγοράς της Αθήνας στους καταναλωτές. Αλλά πρέπει να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο. Το οφείλουμε στον ανυπεράσπιστο καταναλωτή. Δικαιούται, ιδιαίτερα σε κάποια είδη πρώτης ανάγκης, να δει χαμηλότερες τιμές.

 

– Ναι αλλά εδώ κ. Υπουργέ τίθενται ζητήματα δημόσιας υγείας. Ακούω, για παράδειγμα τους φαρμακοποιούς, και τον υπουργό Υγείας που τους υπερασπίζεται, να τονίζουν ότι ένα φάρμακο στο ράφι στο super market, είναι ένα φάρμακο που μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο γιατί δεν υπάρχει κάποιος να εξηγήσει πιθανές παρενέργειες.

Είμαστε διατεθειμένοι να εξετάσουμε κάθε θέμα που σχετίζεται με τη δημόσια υγεία και άλλα δημόσια αγαθά. Ακόμη περισσότερο είμαστε διατεθειμένοι να συγκρίνουμε τις μεταρρυθμίσεις που θα υιοθετηθούν στην Ελλάδα με αυτά που ισχύουν σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν είμαστε όμως διατεθειμένοι να δεχτούμε ένα πράγμα. Πίσω από την επίκληση διαφόρων δημόσιων αγαθών, να συνεχίσει να είναι ο Έλληνας καταναλωτής το κορόιδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να πληρώνει ακριβότερα, προϊόντα που στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι φθηνότερα. Όποιος διαφωνεί με αυτήν την αρχή, ας το πει..

 

– Άρα λέτε ότι στην περίπτωση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων δεν προτίθεστε να υποχωρήσετε…

Η Ελλάδα είναι σήμερα μια, από τις τέσσερις μόνο χώρες της Ευρώπης, που καθορίζει τις τιμές των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Σε χώρες όπως η Γερμανία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Δανία, η Σουηδία και πολλές άλλες, τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα διατίθενται και εκτός φαρμακείων.

 

– Οι φαρμακοποιοί ισχυρίζονται ότι μόνο στην Ουγγαρία και στη Βρετανία διατίθενται εκτός φαρμακείων.

Πώληση σε καταστήματα που εξειδικεύονται στην πώληση φαρμακευτικών προϊόντων χωρίς να είναι φαρμακεία, επιτρέπεται σε 11 χώρες. Σε super market σε 12 χώρες. Σε περισσότερα σημεία, ακόμη και σε παντοπωλεία, σε 9 χώρες. Και από το διαδίκτυο σε 10 χώρες. Και σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, σε χώρες όπου η πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων γίνεται μόνο από τα φαρμακεία, η λιανική τιμή είναι υψηλότερη κατά μέσο όρο κατά 27,6%.

Μπορούμε λοιπόν να αγνοούμε αυτά τα δεδομένα;

 

– Εσείς ίσως όχι. Μήπως όμως τα αγνοήσει η Βουλή;

Δεν μπορούμε να είμαστε ένα πολιτικό σύστημα που θα είναι ακριβό στα πίτουρα και φθηνό στο αλεύρι. Λόγω της κρίσης έχουν περικοπεί μισθοί, συντάξεις, αναπηρικά επιδόματα. Έχουν αλλάξει εκ θεμελίων οι εργασιακές σχέσεις. Δεν μπορεί λοιπόν να γίνουν αδικαιολόγητες παραχωρήσεις σε ορισμένες κοινωνικές ομάδες.

Ασφαλώς η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν είναι κανένα ευαγγέλιο. Αλλά την ίδια στιγμή δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια μας μπροστά στο γεγονός ότι οι τιμές των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, μπορεί να πέσουν σημαντικά. Ποια είναι τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα δεν είναι δική μου δουλειά, ούτε του Υπουργείου Ανάπτυξης. Τη λίστα την καθορίζει το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΦ. Αλλά και τους καταναλωτές κάποιος θα πρέπει να τους προστατεύσει.

 

– Θα πέσει η τιμή και στο ψωμί;

Το ίδιο ισχύει στο ψωμί που θα πρέπει να ζυγίζεται και όχι να το αγοράζουμε στο περίπου, με το μάτι. Το ίδιο ισχύει και στο γάλα που έχουμε το δεύτερο ή τρίτο ακριβότερο γάλα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

– Εκεί κι αν υπάρχουν αντιδράσεις… Και μάλιστα από έναν υπουργό που δεν μπορεί κάποιος να τον κατηγορήσει ότι δεν γνωρίζει καλά τα θέματα… Ο κ.  Τσαυτάρης, υποστηρίζει ότι  υπάρχει σαφώς πρόβλημα δημόσιας υγείας…

Είμαστε σε διάλογο με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο στόχος μας είναι να βρεθεί ένας κοινός παρονομαστής. Εμείς δεν θεωρούμε ότι τα ξέρουμε  όλα. Επικαλούμαστε όμως αυτό που ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες ανεξαιρέτως. Η διάκριση μεταξύ του φρέσκου και μη φρέσκου γάλακτος, υπάρχει ουσιαστικά μόνο στην Ελλάδα.

Σε όλες τις άλλες χώρες, το γάλα διατίθεται με βάση τις τεχνολογικές δυνατότητες των επιμέρους παραγωγικών μονάδων ως προς την παστερίωση. Και επομένως μπορεί να υπάρχει γάλα δυο ημερών, τριών ημερών, πέντε, επτά, δέκα και ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει.

 

– Αν εισβάλουν όμως οι κολοσσοί της Ευρώπης, θα εξαφανιστούν περίπου 3.500 έλληνες αγελαδοτρόφοι.

Σε καμία περίπτωση. Διότι δεν εισηγούμαστε απλώς επιμήκυνση της ζωής του γάλακτος. Αλλάζουμε το μοντέλο σε σχέση με την αγορά του γάλακτος. Υιοθετούμε ένα μοντέλο που λαμβάνει υπόψη του τα ευρωπαϊκά δεδομένα και που δίνει περισσότερες δυνατότητες τόσο στους κτηνοτρόφους και στις βιομηχανικές μονάδες, όσο και στους καταναλωτές για περισσότερες επιλογές.

Με το γάλα μιας ημέρας, ή δυο ημερών, δίνουμε τη δυνατότητα στις τοπικές συνεταιριστικές βιομηχανίες στη Θεσσαλία, στη Μακεδονία, στην Ήπειρο, να έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που σήμερα δεν έχουν στην τοπική αγορά..

Δίνουμε τη δυνατότητα με το ελληνικό σήμα, που εισάγουμε τώρα, αυτός που θέλει να πάρει ελληνικό γάλα να προτιμήσει πράγματι ελληνικό γάλα. Σήμερα δεν υπάρχει αυτή η διάκριση.

Και τρίτον, με τη δυνατότητα να υπάρχουν περισσότερες επιλογές για τον καταναλωτή, η αγορά παύει να έχει αυτούς τους δύο πόλους – φρέσκο γάλα και γάλα μακράς διαρκείας – και μπορεί να δημιουργηθούν πολλοί και διαφορετικοί τύποι γάλακτος στην αγορά. Θα υπάρχει λοιπόν εντονότερος ανταγωνισμός, πιο ορθολογική λειτουργία της αγοράς, περισσότερες επιλογές για τον καταναλωτή και γι’ αυτό τον λόγο και αποκλιμάκωση των τιμών.

 

– Δηλαδή όλα γίνονται για να πέσουν οι τιμές…

Τα όπλα που έχει κάθε ευρωπαϊκή Κυβέρνηση σε σχέση με τις τιμές, στην πραγματικότητα επικεντρώνονται στο πεδίο του ανταγωνισμού. Εάν κανείς αφαιρέσει από το όποιο Υπουργείο Ανάπτυξης αυτά τα όπλα, το μόνο πια που μας απομένει, είναι να κάνουμε τάματα στην Παναγία, για να πέσουν οι τιμές. Και με τάματα στην Παναγία δεν πέφτουν οι τιμές.

 

– Αυτό να το πείτε στους υπουργούς που αντιδρούν, αλλά και στο ΠΑΣΟΚ.

Δεν υπάρχει ούτε θέμα εγωισμού, ούτε θέμα εμμονής. Υπάρχει ένας στόχος που είμαι βέβαιος ότι όλοι τον μοιραζόμαστε. Φυσικά ξέρω ότι καμία αλλαγή δεν μπορεί να ψηφιστεί στην Βουλή, χωρίς τη συμφωνία Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ.

Αλλά θα πρέπει να εξηγήσουμε στους Έλληνες, γιατί θα πρέπει να έχουμε στο μέσο μιας απίστευτης οικονομικής κρίσης τη δεύτερη ή την τρίτη ακριβότερη τιμή για το γάλα και γιατί τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακά μας είναι 28% ακριβότερα.

 

– Μήπως παγώνουν οι μεταρρυθμίσεις, επειδή πλησιάζουν οι κάλπες;

Πίσω από τις προστατευτικές διατάξεις για το γάλα, για τα φάρμακα, για το ψωμί, για τα τσιμέντα, για τα απορρυπαντικά υπάρχουν οι λίγοι που κερδίζουν και οι πολλοί, τα εκατομμύρια Έλληνες καταναλωτές, η μέση ελληνική οικογένεια που πληρώνει ακριβότερα.

Το πολιτικό σύστημα μέχρι πρότινος είχε δυστυχώς πάρει θέση υπέρ των λίγων. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Έχουμε διανύσει το 80% της διαδρομής χάρις στις απίστευτες προσπάθειες του Πρωθυπουργού και τη στήριξη της πλειοψηφίας της Βουλής. Δεν είναι η ώρα να σταματήσουμε αλλαγές, πολύ περισσότερο όταν αυτές είναι στην πραγματικότητα φιλολαϊκές αλλαγές.

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο