Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Το νέο φορολογικό δεν στοχοποιεί κανέναν-συνέντευξη στην εφημερίδα ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ

Είναι πολιτικό πρόσωπο των ημερών ο υπουργός ειδικών αποστολών, όπως τονίζουν στο υπουργικό συμβούλιο οι συνάδελφοί του. Ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ανοίγει τα χαρτιά του σήμερα στην «Α» της Κυριακής, μετά το πέρας της διαβούλευσης για το νέο φορολογικό, που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, τονίζοντας πως «δεν υπάρχει καμία απολύτως στοχοποίηση. Ο μέσος ελεύθερος επαγγελματίας πληρώνει 867 ευρώ σε φόρους ετησίως, ενώ ο μέσος εργαζόμενος πληρώνει 1.160». Ακόμα, ότι κάθε ελεύθερος επαγγελματίας, που θεωρεί ότι δεν καλύπτεται ούτε από αυτές τις αλλαγές, έχει τη δυνατότητα να πάει στις αρμόδιες Αρχές και να αποδείξει ότι δικαιούται να καταβάλει λιγότερα χρήματα απ΄ όσα προβλέπει το τεκμήριο, αφού υποβληθεί στον αντίστοιχο έλεγχο. Επίσης, θα σταματήσουν φαινόμενα όπως π.χ, αυτό με τους 21.000 ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δήλωναν εισόδημα κάτω από 2.500 ευρώ τον χρόνο και εισέπρατταν κάθε μήνα από 200 έως 400 ευρώ ως επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης!

Κύριε υπουργέ, από όλη αυτήν την εξέλιξη, την οποία έχετε αναγάγει σε βασικό πυλώνα της πολιτική σας, πόσα έσοδα προσδοκάτε;

 Προχωρούμε σε μία πολυεπίπεδη παρέμβαση με 11 διαφορετικές πρωτοβουλίες. Μεταξύ άλλων: Ολοκληρώνουμε τη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, γενικεύουμε την ηλεκτρονική τιμολόγηση, περιορίζουμε τη χρήση των μετρητών, υιοθετούμε αυστηρά μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, προωθούμε ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Ειδικά με το νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών προσδοκούμε σημαντικά έσοδα, τα οποία θα συντελέσουν στην αύξηση των κοινωνικών δαπανών για την Υγεία (20% αύξηση της επιχορήγησης για τα νοσοκομεία, δηλαδή 481 εκατ. ευρώ) και για την Παιδεία (255 εκατ. ευρώ επιπλέον). Ενώ, όλες μαζί οι δράσεις για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής εκτιμούμε ότι  στην πλήρη εφαρμογή τους μέχρι το 2027 θα προσεγγίσουν τα 3 δις. επιπλέον ετήσια φορολογικά έσοδα!

Ποιο θα είναι το όφελος για το κράτος;

Το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνουν εισόδημα κάτω από το εισόδημα του μισθωτού που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Το 54% δήλωσε μηδενικό εισόδημα ή ζημιές. Και το 27% δήλωσε ζημίες ή μηδενικό εισόδημα επί 5 συναπτά έτη! Και το ερώτημα είναι: Πρέπει να κλείσει τα μάτια της η κυβέρνηση σε αυτή την πραγματικότητα; Το σύστημα, άλλωστε, είναι άδικο και για τους ίδιους τους ελεύθερους επαγγελματίες. Το 4% των ελεύθερων επαγγελματιών καταβάλλει το 50% των φόρων του κλάδου! Επιλέγουμε λοιπόν, να μην αφήσουμε τις παθογένειες να διαιωνίζονται. Αλλά να τις αντιμετωπίσουμε με ένα τρόπο δίκαιο, ισορροπημένο και αποτελεσματικό!

Εδώ υπάρχει μια πρώτη ένσταση: Μήπως η χρήση νέων τεχνολογιών θα ήταν πιο αποδεκτή από τους ελεύθερους επαγγελματίες;

 Μα αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες! Τα υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τιμολόγια, η καθολική επέκταση του MyDATA, η υποχρεωτική δυνατότητα για πληρωμές μέσω IRIS. Από μόνες τους, όμως, δεν αρκούν. Γι’αυτό και συμπληρώνουμε την προσπάθεια με το νέο αυτό σύστημα, το οποίο: Πρώτον, δεν είναι κάτι καινούργιο στην Ελλάδα. Ισχύουν τόσα χρόνια και με όλες τις κυβερνήσεις οι αντικειμενικές αξίες στα ακίνητα και τα τεκμήρια διαβίωσης στο Ε1. Δεύτερον, αντίστοιχο σύστημα λειτουργεί με παραλλαγές και σε χώρες πιο προηγμένες από εμάς, όπως η Γαλλία και η Ιταλία. Τρίτον, με το νέο σύστημα, η εισφορά των ελεύθερων επαγγελματιών στα φορολογικά έσοδα, η οποία σήμερα είναι 0,8% του ΑΕΠ, θα πάει στο 1,1%, ενώ στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 2,1% του ΑΕΠ!

Κάνουν λόγο όμως οι επαγγελματίες για φοροκαταιγίδα…

Πού είναι, λοιπόν, η «φοροκαταιγίδα» για την οποία ορισμένοι μιλούν; Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία ζυγισμένη παρέμβαση. Που αντιμετωπίζει την κοινωνική αδικία ο μέσος ελεύθερος επαγγελματίας που δηλώνει εισοδήματα αποκλειστικά από το ελεύθερο επάγγελμα, να πληρώνει 867€ ευρώ σε φόρους ετησίως, ενώ ο μέσος εργαζόμενος πληρώνει 1.160€. Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ολόκληρη την κοινωνία!

Έχετε πει ότι θα υπάρχουν μία σειρά διευκολύνσεων σε σχέση με το νέο σύστημα. Ποιες θα είναι αυτές;

 Όπως γνωρίζετε, το σημείο αναφοράς για το τεκμήριο είναι ο μισθός που λαμβάνει ο εργαζόμενος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Δεν είναι ούτε ο μέσος μισθός ούτε κάτι άλλο. Αντικειμενικά, λοιπόν, η βάση δεν έχει τεθεί ψηλά. Καθαρές κουβέντες! Στην Ελλάδα ζούμε όλοι. Παρόλα αυτά, είχαμε ήδη στο αρχικό σχέδιο νόμου προβλέψει μία σειρά από διευκολύνσεις: Πλήρης απαλλαγή από το τεκμήριο για τους αναπήρους με αναπηρία πάνω από 80%. Πλήρης απαλλαγή για τους αυτοαπασχολούμενους με μπλοκάκι σε έως 3 εργοδότες καθώς και για τους αγρότες. Πλήρης απαλλαγή για τα τρία πρώτα χρόνια και σημαντική απαλλαγή για τα επόμενα δύο χρόνια για τις νεοσύστατες επιχειρήσεις. Έκπτωση 50% για τα μικρά νησιά και τα μικρά χωριά, αλλά συνυπολογίζεται και το αγροτικό εισόδημα, πράγμα που οδηγεί σε πολύ μεγάλη ελάφρυνση. Τις διευκολύνσεις αυτές τις επεκτείναμε μάλιστα μετά τη δημόσια διαβούλευση, καθώς στη λίστα των ελευθέρων επαγγελματιών που εντάσσονται στο μειωμένο κατά 50% τεκμήριο προσθέσαμε, επίσης: όσους έχουν ποσοστό αναπηρίας 67-79 %, τις μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα, τους γονείς με εξαρτώμενα τέκνα που έχουν νοητική ή σωματική αναπηρία τουλάχιστον 67% και τους γονείς πολύτεκνων οικογενειών…

Σηκώθηκε όμως κουρνιαχτός και ως προς το μαχητό του τεκμηρίου…Εκεί τι έχουμε;

 Είχαμε εξαρχής πει ότι το τεκμήριο θα είναι μαχητό. Γι’αυτό και επιπλέον των εξαιρέσεων αυτών, είχαμε συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο οκτώ διαφορετικές εξαιρέσεις από το τεκμήριο όπως, ιδίως, για λόγους ανωτέρας βίας, λόγους υγείας, φυσικών καταστροφών, στρατιωτικής θητείας, εγκυμοσύνης κλπ. Το νομοσχέδιο πριν από αυτές τις εξαιρέσεις περιλαμβάνει και τη λέξη «ιδίως».

Γιατί μπήκε αυτή η λέξη;

Μπήκε ώστε, κάθε ελεύθερος επαγγελματίας που θεωρεί ότι δεν καλύπτεται ούτε από αυτές, να έχει τη δυνατότητα να πάει στις αρμόδιες αρχές και να αποδείξει ότι δικαιούται να καταβάλει λιγότερα χρήματα, από όσα προβλέπει το τεκμήριο. Αφού υποβληθεί στον αντίστοιχο έλεγχο, φυσικά. Αυτό που κάναμε μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης ήταν, ότι αυτή τη διαδικασία, την οποία είχαμε ήδη περιγράψει, την εντάξαμε στο ίδιο το νομοσχέδιο. Και αυτό προκειμένου να μην υπάρχει η οποιαδήποτε σύγχυση ή αμφισβήτηση. Τι άλλο να κάνουμε παραπάνω; Υπάρχει, λοιπόν, και αυτή η δυνατότητα. Υπογραμμίζω, πάντως, ότι στην περίπτωση του τεκμηρίου διαβίωσης, που ήδη ισχύει, την τελευταία χρονιά πήγαν και το αμφισβήτησαν μόλις 46 συμπολίτες μας σε όλη την Ελλάδα!

Υπάρχει και κάτι άλλο: το θέμα του τζίρου. Τι αλλάζει;

 Το τι αλλάζει φαίνεται στο επιπλέον ποσό που τελικά θα εισπράξει το Δημόσιο. Το επιπλέον έσοδο του Δημοσίου θα είναι σε ετήσια βάση 552 εκατ ευρώ. Αυτό συμβαίνει διότι μειώνουμε το τέλος επιτηδεύματος για όλους κατά 50% και στη συνέχεια το καταργούμε. Συμβαίνει όμως και λόγω των παρεμβάσεων που κάναμε στην προσαύξηση λόγω τζίρου, διότι λάβαμε υπόψη μια σειρά επισημάνσεων κατά τη διαβούλευση. Έτσι, οι προσαυξήσεις λόγω αυξημένου τζίρου θα είναι μικρότερες, καθώς προσδιορίζονται σε 5% επί της διαφοράς, δηλαδή επί του ποσού κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο όρο. Από την άλλη όμως πρέπει να σας πω ότι και μετά από αυτές τις αλλαγές θα σταματήσουν φαινόμενα όπως π.χ. αυτό με τους 21.000 ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δήλωναν εισόδημα κάτω από 2.500 ευρώ το χρόνο και εισέπρατταν κάθε μήνα από 200 έως 400 ευρώ ως κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης. Από αυτή την παρέμβαση το Δημόσιο θα εχει μία πρόσθετη εξοικονόμηση πάνω από 100 εκατ. ευρώ και το ποσό που θα εξοικονομηθεί θα δοθεί σε πραγματικά ευάλωτους συμπολίτες μας!

Υπουργέ, καταθέσατε τον Προϋπολογισμό του 2024.  Η αντιπολίτευση μιλά  για αναξιόπιστο Προϋπολογισμό. Τι απαντάτε;

 Είχαν μία κακοτυχία τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Διότι την ώρα που μας κατακεραύνωναν, κατά σύμπτωση βγήκε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που λέει ότι η Ελλάδα ανήκει στις μόλις 7 από τις 20 οικονομίες της Ευρωζώνης που είναι πλήρως εναρμονισμένες με τις κατευθύνσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου! Και πέρα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι η ίδια η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τα τελευταία χρόνια, που αποδεικνύει ότι οι προϋπολογισμοί μας είναι απολύτως αξιόπιστοι και αρκετά συχνά έχουν και ευχάριστες ειδήσεις: Υποσχεθήκαμε αύξηση των επενδύσεων και οι επενδύσεις – ιδιαίτερα οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις – αυξήθηκαν εντυπωσιακά. Υποσχεθήκαμε αύξηση των εξαγωγών και είχαμε ρεκόρ των εξαγωγών τα τελευταία χρόνια. Υποσχεθήκαμε μείωση της ανεργίας και η ανεργία  μειώθηκε από το 17,5% το 2019 στο 10% σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο. Με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσουμε από εδώ και πέρα. Συνδυάζοντας τη δημοσιονομική σοβαρότητα με τις αναπτυξιακές πολιτικές και την κοινωνική ευαισθησία!

Πέρα από τους δημοσιονομικούς στόχους, τα όσα αναφέρατε θα έχουν αντανάκλαση στην τσέπη του πολίτη;

Επιστρέφουμε τώρα στην κοινωνία: 352 εκατ. ευρώ τα οποία θα δοθούν τα Χριστούγεννα σε 2,3 εκατ. ευάλωτους συμπολίτες μας (ευάλωτες οικογένειες, χαμηλοσυνταξιούχους, άτομα με αναπηρία, δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος). Θυμίζω, επίσης, τις ενισχύσεις που ήδη είχαμε προγραμματίσει για αυτό τον Δεκέμβριο: το επίδομα προσωπικής διαφοράς, την αύξηση 8% στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το επίδομα θέρμανσης. Αλλά και τις εισοδηματικές ενισχύσεις τις οποίες ψηφίσαμε τον πρώτο μήνα της θητείας μας και οι οποίες θα ισχύσουν το 2024: η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, η μείωση του ΕΝΦΙΑ για ασφαλιζόμενες κατοικίες, το YouthPass, η απαλλαγή των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή στη δαπάνη αγοράς φαρμάκων, οι αυξήσεις στους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων (με μεσοσταθμικό όφελος 1476 ευρώ ετησίως) και, βεβαίως, οι αυξήσεις περίπου 3% στις συντάξεις (στους χαμηλοσυνταξιούχους μάλιστα θα φτάσουν περίπου το 5%). Όλα αυτά δεν θα ήταν σήμερα εφικτά αν δεν είχαμε βάλει την οικονομία μας σε τάξη !

Καταθέσατε στη Βουλή και το νομοσχέδιο για το τραπεζικό σύστημα και τα δάνεια. Τι επιδιώκετε;

Θεσπίζουμε υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και προστασίας των δικαιωμάτων των δανειοληπτών από τη μεριά των servicers. Με αντίστοιχες κυρώσεις αν δεν τηρούνται αυτές οι υποχρεώσεις. Ήταν πράγματα αυτονόητα, που, όμως, δεν είχαν μέχρι σήμερα κατοχυρωθεί! Δεύτερον, βελτιώνουμε τη λειτουργία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού για όλους όσοι προσφεύγουν σε αυτόν και ειδικά τους πιο ευάλωτους. Συγκεκριμένα κάνουμε ουσιαστικά υποχρεωτική για όλες τις πλευρές την εφαρμογή της λύσης του αλγορίθμου. Και αυτό είναι σημαντικό διότι μέχρι σήμερα στο 50% των περιπτώσεων το αποτέλεσμα απορριπτόταν από τους servicers. Τρίτον, επεκτείνουμε το πρόγραμμα Ηρακλής προκειμένου να εξυγιανθούν περαιτέρω οι ισολογισμοί των τραπεζών. Τέταρτον, προωθούμε τον ανταγωνισμό στο τραπεζικό σύστημα προς όφελος των δανειοληπτών με πρωτοβουλίες όπως η δυνατότητα χορήγησης στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων και από μη τραπεζικά ιδρύματα, όπως γίνεται ήδη σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Όλα αυτά είναι εκσυγχρονιστικές ρυθμίσεις με παράλληλη φροντίδα για όσους είναι πραγματικά ευάλωτοι!

 

 

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο