Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ζητούνται ριψοκίνδυνοι πολιτικοί. Εφημερίδα Ημερησία του Σαββάτου.

1.
Πιστεύετε κι εσείς ότι ο κύκλος των μεταρρυθμίσεων-πλην της Παιδείας- έκλεισε για την κυβέρνηση;


Θα ήταν λάθος να κλείσει. Η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να εφαρμόσει το πρόγραμμά της και είμαι βέβαιος πως σε αυτή την κατεύθυνση θα προχωρήσει. Η εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Για να γίνει αυτό δεν φτάνει η επιπλέον χρηματοδότηση. Χρειάζεται να υπάρξουν παράλληλα τολμηρές και ουσιαστικές διαρθρωτικές αλλαγές που θα εκσυγχρονίσουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και θα το κάνουν πιο ανταγωνιστικό. Επίσης υπάρχουν και άλλοι τομείς στους οποίους χρειάζονται ουσιαστικές παρεμβάσεις όπως ο εκσυγχρονισμός και ψηφιακή αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης, ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την Αυτοδιοίκηση, η επίλυση του ασφαλιστικού κλπ. Βέβαια, αρκετές από τις μεταρρυθμίσεις αυτές από την φύση τους δεν μπορούν να γίνουν αμέσως ούτε να ολοκληρωθούν σε μία τετραετία.


2.
Μήπως η κυβέρνηση έχασε πολύτιμο χρόνο στην προώθηση αναγκαίων αλλαγών;


Μην ξεχνάτε πως στην αρχή είχαμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Από την άλλη φαίνεται πως η κυβέρνηση επιδιώκει την ευρύτερη κοινωνική συναίνεση πριν υιοθετήσει κάποιο μέτρο. Εγώ θα ήμουν πιο ριψοκίνδυνος, γιατί πιστεύω πως η χώρα πρέπει επειγόντως να ανοίξει τον μεταρρυθμιστικό της βηματισμό. Αλλά για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, το βασικό πρόβλημα είναι ότι ένα σημαντικό τμήμα της κοινωνίας δεν είναι ακόμα έτοιμο για όλες τις αλλαγές που απαιτούνται. Φταίει σε σημαντικό βαθμό για αυτό η έλλειψη ενημέρωσης. Τόσο από τα κόμματα όσο και από τα ΜΜΕ.


3.
Ποια μέτρα μπορούν να προωθηθούν στο διάστημα που απομένει;


Η αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ, η μετοχοποποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, ο νέος φορολογικός και επενδυτικός νόμος, η εμπέδωση όλων των αλλαγών που έχουν γίνει στην οικονομία. Πρέπει παράλληλα να προχωρήσει ο διάλογος για ασφαλιστικό, να δούμε πως μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας για να δρομολογήσουμε ουσιαστικές εξελίξεις στο Κυπριακό και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και πάνω από όλα να προχωρήσουμε με την εκπαίδευση. Θα ήταν εθνικό λάθος να κάνουμε πίσω στην προσπάθειά μας

να εκσυγχρονίσουμε την Παιδεία. Το οφείλουμε στις επόμενες γενιές.


4.
Η πιθανή λήξη μέσα στο 2007 της επιτήρησης σηματοδοτεί επίσπευση εκλογών;


Από όσο γνωρίζω δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να κάνει άμεσα εκλογές. Δεν θέλουν άλλωστε τις πρόωρες εκλογές οι ίδιοι οι Έλληνες πολίτες. Και η κυβέρνηση αυτή λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη γνώμη τους. Τώρα εάν οι εκλογές γίνουν δύο – τρεις μήνες νωρίτερα ή όχι, δεν έχει ιδιαίτερη σημασία.



5.
Τι ήταν πάλι αυτό για το 65ωρο; Δεν
γίνεται επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων από την ΕΕ;


Πρόκειται για παρεξήγηση. Το δικό μας σύστημα όπως και όλων των άλλων παλαιών κρατών -πλην της Βρετανίας- δεν έχει προταθεί από κανέναν να αλλάξει. Θα παραμείνουμε στο σημερινό ωράριο εργασίας, έχοντας δηλαδή την δυνατότητα να πάμε στις 48 ώρες μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και με την υποχρέωση βέβαια οι εργαζόμενοι να κερδίσουν τις έξτρα ώρες που δούλεψαν σε ρεπό κλπ. Η όλη συζήτηση γίνεται για την κατάργηση της εξαίρεσης που έχει η Βρετανία από αυτήν την διάταξη. Οι Βρετανοί θέλουν κρατώντας την εξαίρεση αυτή να μπορούν να πηγαίνουν σε εξαιρετικές περιπτώσεις μέχρι τις 65 ώρες δίνοντας μετά πίσω στους εργαζόμενους τις έξτρα ώρες που δούλεψαν. Σχεδόν όλες οι υπόλοιπες παλαιές χώρες της ΕΕ επιδιώκουν να καταργηθεί η εξαίρεση των Βρετανών σε ένα συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα έτσι, ώστε να μην έχουν πλεονέκτημα -αυτοί και όλοι όσοι θέλουν αν υιοθετήσουν ένα τέτοιο καθεστώς στο μέλλον – για την προσέλκυση επενδύσεων. Αυτή είναι η διένεξη που υπάρχει στην Ευρώπη. Σε καμία περίπτωση κανείς δεν μας ζήτησε, ούτε θα μπορούσε άλλωστε, να αυξήσουμε τις δικές μας ώρες εργασίας.


6.
Τι σηματοδοτεί η Έκθεση της Κομισιόν για την Τουρκία; Ποιες αναμένετε να είναι οι εξελίξεις στο επόμενο διάστημα, ιδιαίτερα σε σχέση με την Κύπρο;


Η Έκθεση της Κομισιόν είναι θα έλεγα μία αντικειμενική καταγραφή των εξελίξεων το τελευταίο διάστημα, αποφεύγοντας όμως να τοποθετηθεί στο «δια ταύτα». Στην ουσία πετάει το μπαλάκι στους αρχηγούς κρατών τον Δεκέμβριο, επιφυλασσόμενη να πάρει θέση για το δέον γενέσθαι, μερικές μέρες πριν την Σύνοδο Κορυφής. Ο λόγος είναι γιατί προφανώς θα επιχειρηθεί στο μεσοδιάστημα να υπάρξουν εξελίξεις. Αυτό μπορεί να αφορά και την Κύπρο. Η Φινλανδική προεδρία με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο θα επανέλθει. Στους σχεδιασμούς της Ελλάδας και της Κύπρου θα πρέπει πάντα να υπάρχει το ενδεχόμενο σενάριο η Τουρκία να δεχθεί την τελευταία στιγμή την Φινλανδική πρόταση ή μέρος της. Και αυτό γιατί σε αυτή την περίπτωση όλοι θα στραφούν προς την πλευρά της Λευκωσίας. Επομένως, πιστεύω πως τα πράγματα είναι πιο σύνθετα από αυτό που παρουσιάζεται στην χώρα μας, τί δηλαδή θα συμβεί αν η Τουρκία επιμείνει στη σημερινή της στάση. Το τελευταίο είναι κάτι που πρέπει να εξεταστεί, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να εξετάσουμε και το τί θα συμβεί αν η Τουρκία δεχθεί τις προτάσεις της Φινλανδικής προεδρίας ή παρουσιαστεί με δικές της.



7.
Τι απέγινε η περίφημη «επανίδρυση του κράτους» που επαγγελόταν η ΝΔ;


Από πού να ξεκινήσει κανείς και πού να τελειώσει με αυτό το τεράστιο πρόβλήμα. Έχουν ψηφιστεί νόμοι προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Διοίκησης και έχουν υπάρξει βελτιώσεις σε αρκετές περιπτώσεις. Εγώ πάντως θα έβλεπα με συμπάθεια την ιδέα της ανάθεσης με διεθνή διαγωνισμό σε μία μεγάλη εταιρεία, συγκεκριμένης και ολοκληρωμένης πρότασης για τον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου με σεβασμό πάντοτε στις διατάξεις του Συντάγματος.


8.
Σας αγγίζει καθόλου η συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος και αν όχι, γιατί;


Η κυβέρνηση εντάσσει την αναθεώρηση του Συντάγματος μέσα στις μεταρρυθμιστικές τις πρωτοβουλίες. Οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί από την κυβερνητική πλειοψηφία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση: η συνύπαρξη κρατικών και μη κρατικών ΑΕΙ, η ίδρυση συνταγματικού δικαστηρίου, η κατάργηση του ασυμβίβαστου της βουλευτικής ιδιότητας με την επαγγελματική απασχόληση, η κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοεισερχόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κ.ο.κ. Για μένα η αναθεώρηση πρέπει να απαντήσει όμως και σε δύο άλλες παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος. Πρώτον, ο εκλογικός μας νόμος θα πρέπει από το ίδιο το Σύνταγμα να προβλέπεται να έχει τα χαρακτηριστικά του γερμανικού εκλογικού συστήματος ( το ένα τρίτο των βουλευτών σε ευρείες περιφέρειες – με περιορισμένες δυνατότητες επανεκλογής – και τα δύο τρίτα σε μονοεδρικές ) έτσι ώστε να περιοριστούν οι εσωκομματικοί ανταγωνισμοί, αλλά και τα έξοδα της προεκλογικής καμπάνιας. Και δεύτερον, να απαγορευθεί η χρηματοδότηση των κομμάτων πέραν της κρατικής επιχορήγησης, έτσι ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία στο πολιτικό μας σύστημα. Προσωπικά θα ήμουν επίσης ευτυχής να δω μία συνταγματική διάταξη με την οποία θα απαγορεύεται ρητά το κράτος να έχει ελλειμματικούς προϋπολογισμούς. Θα ήταν ίσως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος προκειμένου να νοικοκυρευτεί το ελληνικό δημόσιο και να μην καλούνται οι νεότερες γενιές να πληρώνουν τα χρέη που δημιούργησαν λαϊκιστές πολιτικοί προκειμένου να κερδίσουν τις επόμενες εκλογές.


9.
Σχεδιάζετε να είστε υποψήφιος στις εθνικές εκλογές μετά από μακρά θητεία στην ευρωβουλή. Που θα πολιτευθείτε;


Παρότι μέχρι την τελευταία μέρα θα πρέπει να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να ανταποκριθώ στα καθήκοντά μου στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο, είναι αλήθεια πως σκέφτομαι να είμαι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές. Υποθέτω ότι θα είμαι υποψήφιος σε μία από τις περιφέρειες του λεκανοπεδίου Αττικής. Για ποια ακριβώς θα πρέπει να συνεννοηθώ με τον πρωθυπουργό και το κόμμα.





Μετάβαση στο περιεχόμενο